Jedná se pouze o vylepÅ¡enou verzi nejpoužÃvanÄ›jÅ¡Ãho letounu B737 – který je snad nejpoužÃvanÄ›jÅ¡Ãm strojem hlavnÄ› u „lowcost“ leteckých spoleÄnostÃ. U pokroÄilejÅ¡Ãho Max 8 se mÄ›lo jednat jen o malé kosmetické dopravy, které ovÅ¡em mÄ›ly zmÄ›nit nÄ›kolik vÄ›cÃ.
Na tento stroj doplatila hlavnÄ› spoleÄnost Smartwings, nebyla jediná, kteřà poÅ™Ãdila nÄ›kolik desÃtek kusů letounu. Skoro půl roku už stojà sedm tÄ›chto Boeingů jen volnÄ› zaparkovaných na odstavné ploÅ¡e pražského LetiÅ¡tÄ› Václava Havla. NejdÅ™Ãve se do vzduÅ¡ného prostoru podÃvajà pÅ™ÃÅ¡tà rok.
UzemnÄ›nà strojů tohoto typu způsobily dva lety – jeden havaroval na územà Indonésie a druhý letoun patÅ™il spoleÄnosti Ethiopian Airlines. Oba stroje se hned po vzletu nekontrolovanÄ› zÅ™Ãtily k zemi. Upozornila bych, že cena jednoho stroje se pohybuje okolo 80 miliónů amerických dolarů. Bohužel dalÅ¡Ãch devÄ›t kousků stejného typu zůstaly v americkém Seattlu, ponÄ›vadž se pÅ™ed uzemnÄ›nÃm nestihly dopravit k ostatnÃm do Prahy.
Údržba letadel nenà jednoduchá, nejedná se o auto, které můžete mÃt tÅ™eba i týden nÄ›kde zaparkované a vůbec ho nepoužÃvat. V Praze jsou technici, kteřà se každý den starajà o to, aby se letouny stále udržovaly do konce zákazu uzemnÄ›nÃ. Udržovánà probÃhá následovnÄ›, jednou týdnÄ› se musà každý stroj odtáhnout do hangáru, kde se motory pustà na volnobÄ›h, což by mÄ›lo působit pozitivnÄ› na životnost každého stroje.
SpoleÄnost Smartwings opravdu pociÅ¥uje nepÅ™Ãtomnost Maxů ve vzduÅ¡ném prostoru, skoro vÅ¡echny linky majà nÄ›kolika hodinové zpoždÄ›nÃ, letouny mÄ›ly zastupovat i nÄ›které linky, které jsou plnÄ› obsazeny jen v letnà turistické sezónÄ›. Dalo by se Å™Ãci, že spoleÄnost poÄÃtala s posÃlenÃm tÄ›chto linek nynà zakázanými letouny.
K absolutnÃmu uzemnÄ›nà strojů doÅ¡lo po nehodÄ› letu Ethiopian Airlines 302, Å¡lo o let z etiopské Addis Abeby do keňského Nairobi, vÅ¡ichni pasažéři na palubÄ› tragicky zahynuli. K nehodÄ› doÅ¡lo v bÅ™eznu 2019.