Boeing 737 Max 8


Jedná se pouze o vylepÅ¡enou verzi nejpoužívanÄ›jšího letounu B737 – který je snad nejpoužívanÄ›jším strojem hlavnÄ› u „lowcost“ leteckých spoleÄností. U pokroÄilejšího Max 8 se mÄ›lo jednat jen o malé kosmetické dopravy, které ovÅ¡em mÄ›ly zmÄ›nit nÄ›kolik vÄ›cí.
křídlo letadla
Na tento stroj doplatila hlavnÄ› spoleÄnost Smartwings, nebyla jediná, kteří pořídila nÄ›kolik desítek kusů letounu. Skoro půl roku už stojí sedm tÄ›chto Boeingů jen volnÄ› zaparkovaných na odstavné ploÅ¡e pražského LetiÅ¡tÄ› Václava Havla. Nejdříve se do vzduÅ¡ného prostoru podívají příští rok.
UzemnÄ›ní strojů tohoto typu způsobily dva lety – jeden havaroval na území Indonésie a druhý letoun patÅ™il spoleÄnosti Ethiopian Airlines. Oba stroje se hned po vzletu nekontrolovanÄ› zřítily k zemi. Upozornila bych, že cena jednoho stroje se pohybuje okolo 80 miliónů amerických dolarů. Bohužel dalších devÄ›t kousků stejného typu zůstaly v americkém Seattlu, ponÄ›vadž se pÅ™ed uzemnÄ›ním nestihly dopravit k ostatním do Prahy.
Údržba letadel není jednoduchá, nejedná se o auto, které můžete mít třeba i týden někde zaparkované a vůbec ho nepoužívat. V Praze jsou technici, kteří se každý den starají o to, aby se letouny stále udržovaly do konce zákazu uzemnění. Udržování probíhá následovně, jednou týdně se musí každý stroj odtáhnout do hangáru, kde se motory pustí na volnoběh, což by mělo působit pozitivně na životnost každého stroje.
slunce za letadlem
SpoleÄnost Smartwings opravdu pociÅ¥uje nepřítomnost Maxů ve vzduÅ¡ném prostoru, skoro vÅ¡echny linky mají nÄ›kolika hodinové zpoždÄ›ní, letouny mÄ›ly zastupovat i nÄ›které linky, které jsou plnÄ› obsazeny jen v letní turistické sezónÄ›. Dalo by se říci, že spoleÄnost poÄítala s posílením tÄ›chto linek nyní zakázanými letouny.
K absolutnímu uzemnění strojů došlo po nehodě letu Ethiopian Airlines 302, šlo o let z etiopské Addis Abeby do keňského Nairobi, všichni pasažéři na palubě tragicky zahynuli. K nehodě došlo v březnu 2019.

Doporučené články